Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med den virksomhed der linkes til. Indlægget er derfor betalt - det samme gælder links.

PowerPoint er en velkendt størrelse, når et emne skal præsenteres, og vi er stort set alle blevet bekendt med det tilbage i folkeskoletiden. Men PowerPoint er mere end bare et redskab til fremlæggelser i dansk i ottende klasse, og i en stadig mere digital verden er der grund til at udvide værktøjskassen til mere end bare tekst på et slide. Så hvorfor ikke også lære at mestre skabeloner, layout og animationer etc.

Præsentationens kunst

Du har sikkert før siddet og set på et diasshow, der mest bare består af tekst og, hvis bølgerne går højt, en overskrift, der kommer flyvende ind fra højre. Du har sikkert også oplevet, at teksten på slidet er meget lang, og du kan ikke beslutte, om du skal læse, hvad der står først eller lytte til, hvad der bliver sagt.

Ja, der er mange der bruger PowerPoint, og vi bliver vant til at bruge det helt tilbage fra folkeskoletiden, hvor man sjusser sig frem og måske ikke lærer nok om, hvad programmet egentlig kan.

Så det er ikke underligt, at man hyppigt støder på en knap så god præsentation. Samtidigt vælger mange sikkert PowerPoint-præsentationen fra af samme grund; de har opdaget, at det ikke rigtigt fungerer, og folks opmærksomhed bliver flyvsk. I sådanne tilfælde vil man måske i stedet forsøge at forbedre sine præsentationer ved hjælp af andre redskaber.

Og der er da også mange måder at blive bedre til at præsentere et emne og formidle et budskab: kurser i retorik, skriveteknikker eller endda dramaøvelser. Disse eksempler handler alle sammen om at få de rigtige ord ud på en overbevisende måde. Men præsentation er i høj grad også en visuel disciplin, hvor et grafisk udtryk kan gøre en stor forskel. Så der er altså grund til at holde fast i det gode gamle diasshow.

PowerPoint-præsentationer for øvede

I fremtiden kommer vi til at vænne os til en mere digital arbejdsform og måske endda til mere arbejde på hjemmekontoret. Det rimer ikke så godt på fysiske og dramatiske formidlingsøvelser men snarere på, hvad der fungerer godt på en skærm og i skriftlig form.

Her handler det i højere grad om bl.a. at give et godt overblik og fastholde modtagerens interesse. Men en præsentation behøver ikke at være tør og teksttung bare fordi den er digital: der er masser at muligheder for at fange folks opmærksomhed, underholde og inspirere med det rette grafiske udtryk. Og et velfungerende layout kan være med til at indprente budskabet og informationen tydeligt, så modtagere virkelig får noget med sig fra præsentationen.

Alle de muligheder findes i PowerPoint, det er bare at lære, hvordan de bruges.
Få kursus i PowerPoint og bliv en mester i præsentation, og så vil du sikkert se, at modtageren lytter og bliver inspireret.