Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med den virksomhed der linkes til. Indlægget er derfor betalt - det samme gælder links.

Det kan være svært at holde sit budget, og lige få styr på hvor mange penge du får brugt. Det er heller ikke altid du lige har overskud til at samle alle bonnerne, og få skrevet ned hvad du har brugt, og i hvilke indtægter og udgifter det skal være inde i. Du kan gøre det på den gammeldags måde, men det er oftest det du går kold på, hovedregning og et budget der sejler, det er slet ikke en god kombination. Derfor kan du få fat i et regneark, som samler de forskellige poster, du kan bruge Excel, og andre forskellige programmer, GeoGebra kan også bruges.

Hjælp af Excel?

Du kan få hjælp af et regneark, det hjælper med at skabe et overblik, det er genialt. Du kan også lave diagrammer, som viser dit forbrug af indtægter og udgifter over et halvt år, eller i forhold til sidste måned. Det er og bliver ikke nemmere, at have alt samlet helt overskueligt, det kan laves nemt og ikke mindst billigt, i stedet for papir, ligesom der blev gjort for mange år siden. Det er et utroligt godt koncept, at der er blevet mulighed for at bruge et regneark online, blot ved at computeren gør alt arbejdet. Det kræver blot at du skriver dine værdier ind, og så klarer regnearket resten.

Bank-app

Noget andet der kan fikse dit problem, vil være en app, som din bank har lavet. Du kan i samarbejde med din bank, få styr på dit budget. Sydbank & Nordea har blandt andet et budget app. Det smarte er at appen deler dine udgifter og indtægter ud på forskellige poster, alt efter hvad det er. Den gør det dog kun med det du køber på dit kort, eller din egen mobilepay. Derfor er Excel bedre, til at holde styr på kontanter samt kontooverførsler.